CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

THE AWESOME MR & MRS BLOGGIE :)

Sabtu, 6 Ogos 2011

orang bukan agama ISLAM pun tahu, aku mendengarnya terkedu.

assalamualaikum, selamat pagi.
alhamdulillah, di pagi hari Allah masih memberi kita pinjaman untuk hidup di muka bumi ini dengan dapat berpuasa yang sudah masuk hari yang ke-6. semoga puasa kita diberkati dan segala amalan diterima. amin. :)

apa kena mengena dengan tajuk entry aku ' orang bukan agama ISLAM pun tahu, aku sendiri yang terMALU? ' . oke, semalam kat tempat kerja aku #jangan tanya aku kerja kat mana. ada sorang auntie ni aku kagum sangat dengan dia. yela, mana tidaknya aku boleh kagum dengan dia sebab dia sendiri pun tahu hormat orang islam yang sedang berpuasa. how to say? dia nak makan, nak minum siap nak makan sorok-sorok lagi semata-mata nak hormat orang yang sedang berpuasa. aku sendiri tengok pun termalu.

ada pula satu masa tu, dia rajin tanya
'selalu awak bangun sahur pukul berapa',
'tahan ke perut awak tak makan maa',

kekadang aunty tu sendiri yang nasihatkan kat orang yang tetiba sedang marah-2,
'eh, awak kan puasa. tak boleh marah-2 maa. nanti batal puasa awak'

ouhh, aku sendiri dengar malu beb! yelaa, kita mana laa boleh nak marah-2 time bulan puasa cenggini. nak tak nak kita kena laaa tahan marah kita tu dengan sabar. ni tak main pakai lepas jee marah kita tu memang yelaa batal puasa kita. tengok sendiri aunty tu sendiri pun tahu, yang kita ni apa tahu?

and ada lagi satu keadaan tu, de akak2 tempat kerja aku terlepas untuk nak bersahur(semalam), sebab tak sedar bunyi jam and bila daa lepas azan subuh dia tak sempat nak niat pada sebelumnya. akak ni cerita heboh bagitahu yang dia tak puasa hari tu dekat orang lain, kebetulan aunty tu ada di depan dia.

and aunty tu pun berkata,
'awak tak puasa ke? tak malu ke dengan orang yang berpuasa? kenapa awak tak bangun sahur? '
and akak tu terus terdiam sendiri. and aku pula yang kena tolong menjawabkan persoalan tu aunty tu.

haa! tahu pun malu sendiri.
kalau yee pun tak puasa, tak payah laa cerita segala bagai heboh. kan daa malu. pape pun aku sendiri salute dengan aunty tu. even dia bukan beragama ISLAM tapi dia tahu hormat orang, tahu apa itu puasa, dan pula juga dia tahu apa itu maksud dosa. haish,=,=.

p/s: kesian kat akak tu terkulat-kulat nak jawab soalan aunty tu. aku kat sebelahnya, hanya mampu tersenyum. jadi laa sebagai pengajaran. :)



16 0000 awesome blogger says?:

Syakir Aziz berkata...

tuh pasal. ramai je orang Islam tapi tak hidup cara islam.

✿cik tempe✿ berkata...

bagusnye aunty tu.memang salute la.semoge dia dapat hidayah masuk islam :)

KiNa berkata...

apa la nak jadi orang skrang ni kn,..ish3,...semoga kta xtermasuk golongan sebegitu,...=)

MONOLOGUE berkata...

sesetengah non-muslim memg bagus
i follow u
follow this
http://monologueku.blogspot.com/

cplud miera berkata...

huhuhuhu~ btul tuh.. follow cni...

Aien Najib berkata...

HAHA .ain senyum je bace entry ni .dulu ade kes cmni gak .tp melibatkan pakaian la .

Siti Zaleha berkata...

@Syakir Aziz haaa, tahu tak pe. sendiri yang malu.

Siti Zaleha berkata...

@✿cik tempe✿ doakan yang terbaik.

Siti Zaleha berkata...

@KiNa
tu laa. haish,=,=

Siti Zaleha berkata...

@MONOLOGUE kerana bagus laa, kita yang malu

Siti Zaleha berkata...

@cplud miera :)

Siti Zaleha berkata...

@Aien Najib ouhh, :)

ila berkata...

org bukan islam mmg bnyk tw pasal islam,cume org islam aje yg x nk tahu pasal agme sendiri

ila berkata...

org bukan islam mmg bnyk tw pasal islam,cume org islam aje yg x nk tahu pasal agme sendiri

Siti Zaleha berkata...

@ila
urmm, tu laa

Kathy Rospin berkata...

baru2 ney sy part time kat 1 kedai yg pkerjanya mostly non-muslim. bila dah dkt puasa smua pakat nak puasa sm2 dgn sy. ada yg x th, diorang mkn sorok2 x bg sy tgk. they r awesome =)