CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

THE AWESOME MR & MRS BLOGGIE :)

Isnin, 21 Mac 2011

sang SPHNYX


selamat tengah hari ISNIN readers.
huuuu,sudah mahu lunch laaa.
jum,jum baca sini.
mahu kongsi sama-sama kalian.
pagi tadi aku terbaca kat ruangan artikal menarik kat dalam HARIAN KOSMO!
mahu share sama kalian.
usha sini picture bawah ni.
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:




oke,korang tahu tak ni jenis binatang apa?
ni laa namanya kucing SPHNYX nama saintifiknya.
atau lebih dikenali dengan kucing tanpa berbulu.
selalu kita jumpa kucing yang berbulu,tapi sekarang yang tak berbulu punya.
actually,aku baru tahu kucing spesies ni.
sebab tak pernah dengar pun.
yang tahu ada macam ni anjing jeee.
tak tahu lak kucing ada gak spesies macam ni.
macam comel jee,tapi mesti geli nak pegang sebab dia tak ada bulu.

jum baca tentang mereka.
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
btw,comel sesangat mereka ni.
nak jee pegang2 kalau dapat laaa. :)
ataupun korang boleh baca kat artikel KOSMO! click sini.


Bentuk dan Ciri Kucing Sphynx

Panjang badan sedang, tegap dan membulat didaerah perut seperti tabung serta dada lebar. Kepalanya lebih panjang dibanding lebarnya dan berbentuk segitiga. Dahinya rata dan tulang pipi menonjol, hidung pendek dengan lekukan yang jelas atau hanya sedikit lekukan. Dagu tegas dan sedikit kumis, pendek atau sama sekali tanpa kumis.

Telinganya besar, lebar pada bagian bawah dan berdiri tegak, bagian dalam telinga tidak berbulu. Mata berbentuk bulat lemon dengan ujung bagian luar mengarah ketelinga dan terbuka lebar, semua warna mata diakui dan tidak perlu sesuai dengan warna bulu. Leher panjang, bulat dan berotot.

Kaki panjang dan proposional dengan ukuran tubuh, kaki depan lebih ramping dan lebih pendek dari kaki belakang, jari kaki panjang dengan telapak kaki tebal. Ekor panjang dan berbentuk cambuk, diujung ekor ditemui sedikit bulu menyerupai ekor singa. Kulit seluruh tubuh dengan sedikit bulu bertekstur sangat halus, berkerut dibagian kepala, badan dan kaki. Pada anak kucing jumlah kerutan pada kepala dan kulit lebih banyak.



btw,comel sesangat mereka ni.
nak jee pegang2 kalau dapat laaa. :)
ataupun korang boleh baca kat artikel KOSMO! click sini.
spesies ni kepalanya kecil jee dengan leher yang panjang.
kalau tengok pun macam teruja jee. :)

p/s:risau for tomorrow. lecturer mahu site view. :) keep reading,yaww~~

0 0000 awesome blogger says?: