CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

THE AWESOME MR & MRS BLOGGIE :)

Rabu, 17 November 2010

MOOD HARI RAYA AIDILADHA



comel x dy senyum?? de macam korang x an an? haha.



grrrrrrrrrr,,,
SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua umat islam di seluruh dunia.
haha.
sob,sob,sob,sob :(
1st time seyh beraya di perantauan a.k.a kat tempat orang.
mesti semua sedih an an an an an an.
even de kwn2 di sekeliling tp feel dy xsama laa beb.
mesti laa mahu raya sama family an an an an. :)
wakaka.
tersedu aku bila dengar lagu and takbir raya kt kwsn rumah aku pagi tadi.
wooohaaaa! mak,,akak nak makan lodeh,lemang,ketupat,ayam sambal.
rindunyaaaaaa....
ni sume gara-gara exam punya pasal.
de 2 lagi paper seyh xjawab ag.
cehh~~sje nk bg gap lama2.
kalau x,da lama aku cabut balik jb.
nak je aku peluk cium mak an d adik aku.
wahaha..
*U JANGAN JELES TAU. :)

p/s:sila laa baca pengajaran di bawah untuk dijadikan iktibar kita semua. amin. :)




Ambillah iktibar dan pengajaran dari kisah tersebut.
Bersama2lah kita muhasabah diri dan menghayatinya.
Betapa berat Allah menguji kecintaan Nabi Ibrahim kepadaNya.



Setelah lama mengimpikan kurniaan dan kehadiran seorang cahaya mata.
Beliau diuji lagi, disuruh Allah untuk meninggalkan isteri dan anaknya yang baru sahaja lahir kedunia dan yang selama ini dinanti-nantikan.
Alangkah beratnya ujian Allah kepada beliau.
Setelah 12tahun terpisah dan melaksanakan apa yang diperintahkan, beliau kembali semula ke kampung halaman berjumpa keluarganya tercinta.
Betapa rindu dan kasihnya beliau pada isteri dan anaknya yang telah lama ditinggalkan.



Subhanallah. Malam itu beliau tidur dan didalam tidurnya beliau bermimpi.
Mimpi yang membuatnya kesah gelisah,tidak tenteram hatinya.
Lalu beliau menangis dan berdoa kepada Allah serta bermohon kepadaNya.
''Jika benar itu perintah daripadaMu Ya Allah, Kau berilah mimpi itu sekali lagi kepadaku..Agar ku yakin itu adalah yang Kau perintahkan..''
Esoknya beliau tidur kembali dan alangkah sedihnya beliau kerana mengalami mimpi yang serupa seperti sebelumnya. Allahuakbar3x.!!
Beliau tersungkur lagi menghadap Allah lalu mengatakan beliau akan melaksanakan perintah itu.
Mimpi itu menyatakan: beliau perlu menyembelih anaknya, Nabi Ismail.



Setelah memberitahu dengan beratnya kepada anak tercinta, Nabi Ismail, mereka pon melangkah pergi untuk melakukan perkara yang ada dalam mimpinya.
Tika sedang ingin menyembelih leher anaknya,langit pon bergemuruh!!!
"Wahai Ibrahim,engkau telah membenarkan mimpimu. Telah kau sembelih cintamu kepada anakmu. Inilah bukti cintamu kepadaKu!!"
Telah digantikan Nabi Ismail kepada seekor kambing yang besar, maka terjadilah KORBAN.


Inilah iktibar dari kisah Nabi Ibrahim dan mengingatkan kita semua agar sentiasa mencintai Allah lebih dari mencintai apapun didunia ini.
Semailah cintamu kepada Allah Rabbulalamin.





SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA :)

0 0000 awesome blogger says?: